Anda Pengunjung Ke

Ahad, 9 Oktober 2011

Oktober - Tempat-Tempat Menarik Untuk dikunjungi Di malaysia

1. Mesti Lawati Jalan Warisan:
Heeren Street & Jonker Street
Melaka

Jonker Street & SurroundingsHeeren Street adalah jalan nterdiri daripada rumah-rumah dua tingkat yang sama dengan rumah-rumah teres moden, tetapi lebih lama. Rumah-rumah yang menggambarkan gabungan yang kaya dan terperinci seni bina Cina, Eropah dan Peranakan.Sehingga hari ini, Peranakan (Baba Nyonya) yang tinggal di dalamnya, walaupun terdapat juga beberapa rumah yang dijadikan galeri, kafe, hotel dan restoran-restoran.
Lebih komersil, jalan ini digunakan untuk rumah terutamanya peniaga-peniaga dan pedagang. Pada hujung minggu, the night bazar Jonker Walk amat meriah. Seniman Melaka menjual lukisan seni dan kraftangan mereka di sebelah barang-barang makanan Nyonya lain yang berkaitan seperti tart nenas popular dan kuihs Nyonya.

2. Mesti Lawati Bangunan Warisan:
Khoo Kongsi 
Georgetown, Pulau Pinang

Khoo KongsiKhoo Kongsi, dikatakan dikenali sebagai 'The Jewel Warisan Pulau Pinang'. Seni bina utama ialah berkata menyerupai istana Maharaja di China.Mitos menjelaskan bahawa ini adalah sebab bahawa rumah kaum dibakar hanya 29 malam selepas selesai sebagai kemurkaan dari tuhan-tuhan.


Khoo Kongsi telah digunakan dalam penggambaran Anna & The King menampilkan Jodie Foster dan Chow Yuen Fatt. Rupa-rupanya, Jodie Foster benar-benar kagum dengan tempat dan meninggalkan kata-kata yang baik di dalam buku pelawat!



3. Mesti Lawati Struktur Moden:
Petronas Twin Towers 
KL

KLCCMelawat Malaysia tidak pernah selesai, jika seseorang tidak pernah melawat menara berkembar ini .... dan itu termasuk rakyat Malaysia, sama ada dari KL atau mana-mana bahagian lain di negara ini. Bangunan 88-tingkat Menara Berkembar Petronas merupakan salah satu bangunan tertinggi di dunia di dunia, melonjak kepada ketinggian 452 meter di atas kaki langit kota yang. Designed by Cesar Pelli pada tahun 1997 dan kebanyakannya dibina daripada besi dan kaca, menara-menara tertinggi di dunia apabila siap.
Loved By The Kamera
Menara berkembar adalah ciri biasa dalam latar langit bandar dan boleh dilihat dalam banyak majalah dan buku-buku di negara ini. Ia juga ditunjukkan dalam filem-filem dan produksi TV, terutamanya perangkap filem yang dibintangi oleh Sean Connery dan Catherine Zeta Jones.















4. Semestinya Lawati Masjid:
Tengku Tengah Zaharah Mosque 
Teluk Ibai, Terengganu

Tengku Zaharah MosqueAjaib dilihat sebagai terapung di atas air dan dengan itu nama samaran Masjid Terapung Timur.Reka bentuk tersendiri masjid di atas platform terapung dan lokasi yang indah di lagun dengan muara Sungai Ibai mewujudkan tanggapan yang enchantingly terapung kepada penonton.











5. Mesti Lawati Laman Budaya:
Sarawak Cultural Village 
Santubong, Sarawak

Sarawak Cultural VillageKampung Budaya Sarawak yang memenangi anugerah muzium hidup yang mempamerkan warisan kumpulan utama kaum di Sarawak. Konsep itu adalah untuk membina pemeluwapan kepelbagaian etnik di Sarawak di kampung 17 ekar. Pelawat berpeluang untuk mengalami gaya hidup yang berbeza tujuh suku kaum di model rumah-rumah panjang yang berbeza. Prestasi budaya pelbagai etnik di teater mini satu lagi kejutan yang menyeronokkan yang tidak boleh dilepaskan yang menggambarkan budaya yang berbeza daripada kumpulan etnik yang banyak.








6. Mesti Lawati Gua:
Batu Caves 
Selangor

Batu Caves dipercayai sebagai 400 juta tahun bukit batu kapur lebih panjang 400 meter dan ketinggian 120 meter, yang mempunyai satu siri gua dan kuil-kuil gua.
Dalam keadaan yang bersih sebelum 1860, beberapa mulut gua telah digunakan oleh orang-orang Besisi yang asli sebagai tempat perlindungan transit. Hari ini, ini adalah destinasi yang paling popular semasa perayaan Thaipusam tahunan di Malaysia apabila lebih daripada 1.5 juta jemaah haji diiringi patung Lord Muruga ke Batu Caves.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
7. Mesti Lawati Pantai:
Cherating Beach 
Pahang

Cherating BeachCherating Beach sepanjang hampir 10 kilometer pantai dari selatan Kuantan di Pahang hak sehingga ke bandar Chukai di Terengganu.Dengan pantai landai berpasir putih dan angin laut yang menenangkan, ianya merupakan tempat yang diiktiraf antarabangsa untuk pelayar terutamanya dalam bulan November dan Disember.
Cherating mempunyai kombinasi yang sempurna untuk bermain luncur air besar, aktiviti laut yang melampau seperti Jet Ski, chalet nice, fine dining dan kehidupan malam yang menarik. Untuk pengalaman yang lebih menyeluruh, pelawat boleh mendaftar untuk pelayaran sungai layar di sekitar pantai dan meneroka hutan berdekatan.

8. Mesti Lawati Pulau:
Pulau Sipadan,
Sabah

Sipadan IslandDikelilingi oleh jernihnya air, Pulau Sipadan terpilih sebagai salah satu tapak menyelam terbaik dengan sejumlah besar Penyu Karah yang berkumpul di sini untuk mengawan dan sarang. Satu lagi tumpuan penyelam untuk melihat formasi seperti tornado barakuda, trevallies besar-mata, mantas, sinar helang, jerung hammerhead bergigi dan jerung paus. Lebih baik lagi, pelbagai menyelam sties dijamin dengan belut taman, daun kala jengking ikan, udang mantis, graces api dan pelbagai ikan paip. Sipadan kini salah satu daripada calon-calon untuk 7 Wonders Of Nature.





9. Mesti Lawati Taman Negara:
Gunung Mulu National Park 
Miri, Sarawak

Mulu National ParkTaman Negara Gunung Mulu telah tertulis sebagai Tapak Warisan Dunia pada tahun 2000. Ia terkenal dengan gua dewan dan luar biasa dan karsts pembentukan. Penyelidik sering datang ke taman untuk mengkaji contoh terbaik batu kapur tropika cuaca (karsts) di dunia termasuk puncak yang besar-tajam pisau cukur, ngarai yang dalam-cut, dan gua besar yang tersergam rumah kepada berjuta-juta kelawar dan burung layang-layang gua.






10. Mesti Lawati Highland:
Kota Kinabalu National Park & Gunung Kinabalu

Mountain KinabaluKota Kinabalu National Park Warisan Dunia yang pertama di Malaysia. Yang ditetapkan oleh UNESCO pada bulan Disember 2000 untuk 'nilai-nilai sejagat yang menonjol', taman yang meliputi kawasan seluas 754 kilometer persegi dan sekitarnya Gunung Kota Kinabalu, gunung tertinggi di Malaysia (dan keempat tertinggi di Asia Tenggara). Hiking Gunung Kota Kinabalu sehingga 'sidang kemuncak' Puncak Low pada 4100 meter matlamat Pengembara yang banyak.Jika pendaki ingin pergi jauh ke, pendakian di atas batu granit yang terdedah. Tumbuhan Rafflesia, yang mempunyai bunga terbesar di dunia, juga ditemui di Taman Negara Kota Kinabalu.






Artikel ini diambil dari segmen, 50 1 Tempat Untuk Lawatan dari 50 buku 1 Malaysia. Penjelasan yang lebih terperinci pada tempat-tempat atau tempat-tempat menarik yang lain untuk melawat di Malaysia, dan juga lebih pada Manglish benar-benar Malaysia atau selebriti (seperti Siti & Mawi) terdapat di dalam buku. Seperti yang penulis QuaChee menyebut, buku ini adalah untuk semua orang ... dan walaupun rakyat Malaysia akan terkejut untuk mengetahui lebih banyak lagi mengenai negara ini!








1 ulasan: